رسپبری پای

معرفی رسپبری پای

رسپبری پای توسط بنیاد رسپبری پای ( Raspberry Pi) در کشور انگلستان با هدف تشویق دانش آموزان و نوجوانان برای یادگیری علوم یارانه ساخته شد. و امروزه پروژه های تجاری زیادی با این دستگاه کوچک و کارآمد به انجام رسیده است و محدود به موارد آموزشی نیست.

رسپبری پای یک رایانه بسیار کوچک و ارزان است که تمام قابلیتهای یک کامپیوتر واقعی را دارا می باشد و از آن می توان در سیستم های روباتیک، اتوماسیون، اینترنت و ... استفاده کرد. کاربردهای مختلف علمی و پژوهشی آن به صورت ماهیانه ، در مجله‌ تخصصی بنیاد رزبری پای مطرح می‌شود و از آن می توان برای یادگیری زبان های مختلف برنامه نویسی مثل پایتون استفاده کرد همچنین می توانید از آن برای وبگردی ، پخش فیلم های HD و پخش موزیک و آهنگ و اجرای بازی و ... استفاده کنید.

رسپبری پای می تواند به سادگی به سخت افزارهای الکترونیکی متصل  و با آنها به تبادل دیتا بپردازد. از رسپبری پای می توان در  پروژه های مختلف استفاده کرد.

این رایانه کوچک دارای حافظه برای نصب سیستم عامل نمی باشد و بجای آن از حافظه SD استفاده می شود و دستگاه از این طریق راه اندازی می شود استفاده از کارت حافظه با کلاس بالا در بوت شدن سیستم عامل و کارایی دستگاه تاثیر چشمگیری دارد منبع تغذیه لازم برای این برد 5 ولت 2 آمپر می باشد.

رسپبری پای دارای خروجی صدا و تصویر می باشد که بوسیله کابل HDMI می توانید خروجی تصویری با دقت HD و صدایی استریو داشته باشد. اگر نمایشگر شما دارای  ورودی HDMI نیست می توانید از تبدیل برای وصل کردن برد به نمایشگر یا مانیتور استفاده کنید. همچنین می توانید کیبورد و ماوس معمولی را نیز به برد متصل کنید که دو درگاه یو اس بی بر روی برد برای اینکار در نظر گرفته شده است. از درگاه شبکه تعبیه شده بر روی برد رسپبری پای می توان برای اتصال به شبکه های محلی یا اینترنت استفاده نمود.


رسپبری پای با سیستم عامل های مختلف سازگار است و در ابتدا سیستم عامل لینوکس توزیع دبیان همراه آن عرضه شد رسپبری پای 2 همراه با سیستم عامل ویندوز که توسط مایکروسافت برای این رایانه بهینه شده بود معرفی شد.

تاکنون نسخه های مختلفی از آن با قیمت ها و امکانات مختلف تولید و عرضه شده است(  Raspberry Pi 1 و Raspberry Pi 2 و Raspberry Pi 3 )